15 júna 2011

Načo nám je expozimeter? 2.časť - keď slnko nesvieti...

1.časť - Slnečná šesťnástka (sunny 16) alebo načo nám je expozimeter? :)

Toto sú tabuľky na určovanie expozície podľa svetelných podmienok, ktoré som kedysi našla niekde na nete a preložila do slovenčiny.

Ako to funguje :
1. v hornej tabuľke si nájdeme aké EV číslo zodpovedá danej svetelnej situácii
2. v spodnej tabuľke si najprv vľavo vyhľadáme EV číslo pre ISO, ktoré máme vo foťáku akurát nastavené (alebo podľa vloženého filmu)
3. v riadku, kde ho nájdeme, odčítame čas, podľa nami nastavenej clony (pravá časť tabuľky)

Žltou vysvietené sú najbežnejšie svetelné podmienky, hrubo orámované je pravidlo clony 16 (sunny 16).

Príklad:
Fotím na záhrade, za slnečného dňa, v tieni
Svetelné podmienky sú teda otvorený tieň a zodpovedajúce EV: 11
Vo foťáku mám nastavené ISO 200, clonu si dám f5.6
Postupujem v stĺpčeku s ISO 200 až na riadok, kde nájdem číslo 11 (je to 4.riadok pod políčkom EV).V tomto riadku odčítam čas v stĺpci zodpovedajúcom clone f5.6- je to 1/125s. Nastavím a cvaknem spúšť ;o)



Hore vpravo je ešte tabuľka na zložitejšie svetelné podmienky. Obsahuje EV číslo, ktoré sa berie ako štart. Braketing uvádza o koľko treba upraviť expozíciu oproti štartovacím hodnotám a cvaknúť tak ďalšie obrázky - áno, skončíme s niekoľkými obrázkami tej istej scény, len budú inak exponované. Potom vyberieme ten, ktorý bude najlepší. Úprava o 1 EV bude pravdepodobne znamenať otočiť kolieskom na foťáku 2x, keďže foťáky poznajú polstupne EV (t.j. rozdiel medzi 1/125s a 1/80s je 0.5EV, nie 1EV).

Možno toto celé vyzerá zložito, ale Übung macht den Meister treba si to čítať s foťákom v ruke a hneď vyskúšať, myslím, že potom je to zrozumiteľnejšie. :)

Túto expozičnú pomôcku môžete mať ako PDFko tu: http://www.filesonic.com/file/1238639554

7 komentárov:

Unknown povedal(a)...

janka v nadpise ti chyba S v slove cast :)

Jana Šamalík povedal(a)...

dakujem, opravene!

hisham povedal(a)...

ja chcem pdfko :)) super oba články, vďaka

Jana Šamalík povedal(a)...

vdaka za zaujem, odkaz na pdf je http://www.filesonic.com/file/1238639554

dufam, ze to bude fungovat

hisham povedal(a)...

ďakujem, stiahnuté! :)

Lucia povedal(a)...

Ahoj...jaaa by som sa chcela spytat jak to vlastne funguje?-ja som to skusala podla tych tabuliek na svojom Canone eos 450D a ked som isla podla tych tabuliek tak pri priamom slnku som to mala podexponovane vyrazne a pri tieni napr som to mala strasne preexponovane...co asi robim zle?

Jana Šamalík povedal(a)...

Lucia, nemohlo to byt tym, ze na slnku bolo treba mozno korigovat expoziciu +0.3/0.5EV a v tieni zas opacnym smerom? mam pocit, ze ani mne Sunny 16 nevychadzalo presne na clonu 16, ale tusim na 11 ci dokonca 9

Zverejnenie komentára