22 júna 2010

Nádobíčko. Prečo?

Obsah fototašky. Tu a teraz.

Foťák: Pentax K10D
Prečo? Priznám sa, že mojou srdcovkou bol Nikon. Fotila som na zdedený Zenit, ale prvú vlastnú zrkadlovku som si kúpila Nikon. Canon v tej triede (vstupné začiatočnícke modely) bol až príliš plastový, Pentax, s ktorým som dosť koketovala, mi ale nesedel v ruke, tak sa u mňa udomácnil Nikon. Keď nastal čas kúpiť si prvú digitálnu zrkadlovku, mala som jasno - kúpim si Nikon, veď mám naň 50mm objektív :) Lenže...
...v tom čase bol na trhu len základný vstupný model, ktorý mi už bol "malý" a potom taký už lepší model, ktorý mi bol "trochu veľký" a drahý. Nič medzitým. Potom otvorím nejaký leták obchodu s elektronikou a tam na mňa žmurkol Pentax:
"Pozri, ja mám, aj stabilizáciu v tele, aj predsklápanie zrkadielka, aj vode a prachu odolné telo z horčíkovej zliatiny. Nie som teda žiadny šmejďácky plast! Viem si svoj senzor oklepať z prachu! Môžeš si ma upraviť, ako sa ti bude páčiť a ja ti budem verne slúžiť." V podstate mi bol v tom čase tiež trochu väčší, ale človek musí myslieť dopredu. Cena bola priaznivá, tak ma namotal! :o)

Objektív č.1: Sigma 70-200mm/f2.8
Prečo? Čím dlhšie fotím, tým viac si uvedomujem, že aj fotenie má svoj rukopis. Mám rada dlhšie ohnisko, pretože som rada len tichým nenápadným pozorovateľom. Pri fotení detí, čo je môj najčastejší a najobľúbenejší námet, sa to hodí. Nie som účastníkom ich hry, ani ma pre väčší odstup nevnímajú. Teleobjektívy robia aj pekné "máznuté" pozadie. A tiež som fanda ich menšieho uhla záberu. Zoom zas preto, lebo pri dlhšom ohnisku by som sa dosť nabehala. A potrebujem byť tiež pohotová pri fotení tých mojich neposedníkov. Len otočím obručou a hneď odstránim z fotky rušivé elementy a urobím výrez. Len keby ten objektív toľko nevážil! No čo už, keď nebehám, tak aspoň posilujem. :o)

Objetív č.2: Pentax 50mm/f1.4
Prečo? Tomu objektívu sa hovorilo základný. Hovorilo? Nuž aj sa hovorí, pokiaľ má váš senzor rozmer políčka kinofilmu. Môj nemá. Napriek tomu je toto objektív prvej voľby. Ponúka kvalitu pevného skla za rozumnú cenu. A vynikajúcu svetelonosť! Možno fotiť aj v sťažených svetelných podmienkach. A zúžiť hĺbku ostrosti na pár milimetrov. Šikovný objektív, nemal by chýbať v žiadnej fototaške. V tej mojej teda nechýba.

Objektív č.3: Pentax 35mm/f2.8
Prečo? Toto je základný objektív! Na senzore APS-C, ktorý sa nachádza aj vo vnútri môjho foťáku, ponúka zorný uhol ekvivalentný ohniskovej vzdialenosti 50mm na kinofilme. 50mm sa môže zdať na týchto senzoroch niekedy až príliš "tele". Zistila som to v zimných mesiacoch, keď som viac fotila vo vnútri. Zrazu už nebolo kam cúvnuť, za mnou stena a deti mali v hľadáčiku len polku ksichtíku. Potrebovala som niečo širšie. Čerešničkou na torte a milým bonusom je, že je to makro objektív, schopný zaostriť na predmet vzdialený 14cm od senzora! Veci doslova nacapené na prednom sklíčku objektívu a môžem ich fotiť!

Plány do budúcnosti.

Objektív č.4: širokouhlý objektív, možno až rybie oko
Prečo? Niečo na širšom konci mi zatiaľ chýba. Nie som síce fotograf, ktorý ide priamo do centra deja, ale človek nikdy nevie... no, vlastne vie. Už som sa párkrát prichytila, ako som si v duchu povzdychla, že sa mi do záberu nevojde všetko, čo chcem. Že by sa mi zišlo niečo širšie. A myslím, že to jednoducho do základnej výbavy patrí, mať pokryté "všetky" ohniská... taký rozkúskovaný ultrazoom, aj keď rada fotím z diaľky. Občas treba vyliezť zo svojej ulity a skúsiť pre zmenu niečo nové, no nie?

Objektív č.5: makráč Tamron 90mm/f2.8
Prečo? Nuž, makro sa vždy zíde. Občas sa človeku zachce ísť bližšie, ešte bližšie, úplne na telo a fotiť všetky tie piestiky a blizny ;o) "No, dobre, ale veď jeden makráč už más, načo ti je ďalší?", už počujem tú otázku. Rozdiel medzi týmto makrom a tým tridsaťpäťmilimetrovým je ten, že tento má užší uhol záberu, čiže urobí pekný výrez z reality. Tiež slúži ako portrétny objektív, pravda na senzore APS-C je trošku dlhší, ale predsa. A tento Tamron má bokeh (rozostrená časť obrázka) jemnučký ako smotanka, hladučký ako zamat. Mmmmmmm....
 
Hračičky: lens baby, dierková komora
Prečo? A prečo nie? Prečo sa nezahrať, veď napokon fotenie je môj koníček, záľuba, zábavka. Prečo sa nebavkať s prvým fotákom na svete a prečo neskúšať, čo to spraví so záberom, keď zmeníme rovinu ostrenia. Možno ma to rýchlo omrzí, možno inšpiruje...

Blesk: externý blesk, čo možno odpáliť na diaľku. a možno ešte jeden makroblesk k tomu
Prečo? Blesk treba. Lebo kreslím svetlom, tma mi niekedy zavadzia. Nemám ako vykrývať prílišné tiene, ak nerátam odrazku, ktorá je pri deťoch nepraktická (áno, o praktičnosti blesku ešte nemám ani potuchy, tak žiadne smiechy!). No a ani sa nenazdáme a príde zima a keď sa ma tá opýta... :o)

Kadečo ďalšie, o čom teraz ešte nemám ani potuchy.
Prečo? Lebo kúpou zrkadlovky to len začína :o)

1 komentár:

hramat povedal(a)...

Jani citam ake mas nadobicko. Pekne, velmi pekne.
Aj ked ja som trosku sklamany ze ma pentax o cosi drahsie (pevne) objektivy ako ine znacky. Asi je to aj tym WR alebo *

Zverejnenie komentára