23 júna 2010

TU/e.infrared

Bolo, že to radosti. :o) Písal sa 5.február 2009 a ja som urobila túto fotografiu. A bola som z nej nadšená! Infračervená fotografia (I, II, III) ma totiž fascinuje už dosť dlho. Čítala som o spôsobe, ako sa dá vyskúšať, či je fotoaparát je vhodný na takéto fotenie. Tak som to vyskúšala. Zobrala som do rúk diaľkové ovládanie a stlačila. Miliónkrát. Nefungovalo to!!! Napriek tomu, že som prečítala mnoho článkov o infračervenom fotení s Pentaxom K10D. S mojím foťákom. Ničovité nič. Nefunguje.........
Potom som vymenila v diaľkovom baterky :o) 


........a bežala kúpiť infračervený filter Hoya R72! ;o)

Potom ubehol rok a niekoľko mesiacov až sa písal 23.jún 2010 a ja som spravila nasledovné fotografie. Prvý infračervený pokus. Konečne!


Bolo to zábavné fotenie. Keďže digitálne fotoaparáty majú senzory citlivé na infračervené svetlo, nachádza sa pred nimi filter, ktorý infračervené svetlo blokuje. Áno a ja som sa takým foťákom vybrala fotiť. Po prečítaní všetkých tých článkov som vedela, že ma čaká fotenie s dlhými časmi. Hľadám ráno statív. Nenašla som. Nevadí, budem improvizovať.




Nakoniec ukladám foťák na zem, objektív trošku nadvihnem krytkou. Cez filter nič v hľadáčiku nevidím. Navyše sa mi nechce kľačať na zemi, aby som mohla do hľadáčika vôbec nazerať. Aj tak ho potrebujem zakryť krytkou, nech mi tam nesvieti slnko. Komponujem teda naslepo.

Foťák na kraji mosta, pod ním lenivo tečie Dommel. Pristaví sa pri mne jeden chlapík a zahlási: "toto vyzerá dosť nebepečne!" :o) Mňa samú oblieva hrôza, že mi foťák spadne dole, a tak v ruke zvieram jeho popruh. Je síce bezvetrie, ale pre istotu.




Najprv nechávam expozimeter, aby vyrátal expozíciu, ale nemá to význam, je úplne mimo. Tak systémom pokus - omyl - delete sa dopracujem k nasledovným hodnotám:
  • clona f22, čas 10-15 sekúnd, ISO 280. Na poludnie!
S ISOm je to ošemetné, už pri týchto hodnotách fotky po úpravách výrazne šumia.
Problémy mi robilo aj ostrenie. Nakoniec som ostrila manuálne na hyperfokálnu vzdialenosť. Napriek tomu mám fotky neostré. Možno za to môže aj to "takmerbezvetrie", ktoré sa napokon ukázalo byť pre infračervené fotenie ako uragán. Neviem, skúsim si o tom niečo pohľadať.

Zdá sa, že nabudúce budem musiť fotiť pri čelnom svetle. Vtedy vyzerá byť efekt bieleho lístia najvýraznejší. Škoda je, že toto fotenie veľmi závisí od počasia. Musí byť slnečno, bezvetrie (myslím absolútne bezvetrie) a dobré by boli šľahačkovité obláčiky, aby obloha nebola nudná. 




Po fotení treba fotky upraviť v počítači. Našla som postupy s prehodením modrej a červenej, ale s výsledkom som nebola spokojná, tak som to zrušila. Nakoniec som si našla vlastný postup a spravila si malú action. Používam Photoshop CS4 Extended, ale treba skúsiť, či pôjde aj na iných verziách. Či vôbec pôjde, lebo ako infračervená fotografia, aj toto je môj prvý pokus. Stiahnuť sa dá tu: http://rapidshare.com/files/402107698/infrared.atn.html

Tak prvý pokus je za mnou, mnoho ďalších predo mnou. Huráááá!!!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára